قطعات ماشین

کاسه نمد ته میل لنگ ولوو

کاسه نمد ته میل لنگ ولوو

کاسه نمد ته میل لنگ ولوو یکی از اجزای بسیار مهم در خودروها بشمار می رود. این قطعه باعث جلوگیری از نشت روغن در قسمت های مختلف خودرو شده و باعث بازگشت روغن به مخزن می شود. بنابراین با خرابی این قطعه آسیب های متعددی به خودروی شما وارد می شود. در ادامه این مطلب به بررسی مواردی همچون وظیفه کاسه نمد در خودرو، تاثیر خرابی کاسه نمد در خودرو و … می پردازیم.

 

کاسه نمد ته میل لنگ ولوو؟

در خودرو ها قطعه ای برای درزبندی و آب بندی قطعات به منظور جلوگیری از روغن ریزی وجود دارد که به آن کاسه نمد ته میل لنگ می گوییم. این قطعه در قسمت های متفاوتی از خودرو از جمله: کاسه نمد گیربکس، میل لنگ، موتور، پمپ هیدرولیک، جعبه فرمان و … استفاده شده است.

میل لنگ نیز قطعه ای است که در خودرو وظیفه تبدیل حرکت خطی به حرکت دورانی پیستون را به عهده دارد. برای حرکت روان تر از روغن در مجراهای میل لنگ استفاده می شود. به طور کلی کاسه نمد در مکان هایی قرار دارد که روغن یا سیالات جریان داشته باشد. در نتیجه وجود کاسه نمد میل لنگ در این قسمت ضروری است.

در ادامه این مطلب به بررسی وظیفه کاسه نمد ته میل لنگ، جنس، کیفیت و دلایل روغن ریزی آن می پردازیم.

کاسه نمد ته میل لنگ

وظیفه میل لنگ در خودرو چیست؟

میل لنگ به واسطه یاتاقان بر روی بلوک سیلندر قرار می گیرد. در نتیجه خلاصی میل لنگ توسط بغل یاتاقانی تنظیم می شود. این قطعه نقاطی با اتصال های ثابت و متحرک دارد.

میل لنگ های ثابت به دلیل بسته شدن بر روی یاتاقان های ثابت تنها به صورت چرخشی حرکت می کنند. در صورتی که میل لنگ های متحرک به دلیل اتصال به شاتون ها به طور دورانی حرکت می کنند.

گژن پین باعث اتصال بین شاتون و پیستون می شود. در نتیجه با حرکت دورانی شاتون، حرکت رفت و برگشتی پیستون تبدیل به حرکت دورانی می شود.

 

وظیفه کاسه نمد ته میل لنگ ولوو در خودرو چیست؟

کاسه نمد به شکل یک واشر کاسه ای است که بر روی لبه پوسته یا محور متحرک آن نمدی قرار دارد.  به این ترتیب کاسه نمد از خروج روغن یا ورود گردوغبار به داخل پوسته جلوگیری می کند.
البته امروزه بجای استفاده از نمد، فیبر و سرامیک در ساخت کاسه نمد استفاده می شود.
نوع و محل استفاده از کاسه نمد، مشخص کننده جنس و مواد تشکیل دهنده آن است. از رایج ترین جنس کاسه نمد می توان به انواع پلاستیک و لاستیک ها و ترکیب فلزات اشاره نمود.

بر روی لبه های کاسه نمد ته میل لنگ ولوو شیارهای مورب وجود دارد. جهت این شیارها با توجه به محلی که مورد استفاده قرار می گیرد، راست گرد و چپ گرد است. بیشتر شیارهای کاسه نمد درون موتور با توجه به چرخش موتور، مانند کاسه نمد میل لنگ به طور راست گرد یا در جهت عقربه های ساعت هستند.

وجود این شیارها به منظور جلوگیری از خشک شدن لبه ها و بازگشت روغن داخل کاسه نمد ایجاد شده اند. از جمله عواملی که باعث فرسودگی کاسه نمد می شود، می توان به تکان ها و برخوردهای شدید شفت و قطعات دیگر اشاره کرد.

در نتیجه بهترین مواد اولیه در ساخت کاسه نمد، تفلون است. زیرا تفلون در اکثر دماها مقاوم بوده و کمتر دچار فرسودگی می شود.

بایستی بدانید کاسه نمد و میل لنگ دو عضو جدا از یکدیگر هستند. منظور از کاسه نمد میل لنگ، استفاده از کاسه نمد در کنار میل لنگ است. کاسه نمد میل لنگ در دو قسمت استفاده می شود.

  1. کاسه نمد ته میل لنگ یا کاسه نمد پکینگ که در قسمت انتهایی میل لنگ و پشت فلایول است.
  2. کاسه نمد اورینگ که در قسمت جلو میل لنگ و پشت پولی است.

 

معرفی اجزای کاسه نمد

از اجزای کاسه نمد می توان به واشر، فنر و نمد اشاره کرد. حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری کاسه نمد به واسطه فنرها صورت می گیرد. به دلیل برخورد و حرکات شفت این قطعات به طور محکم ساخته می شوند. کاسه نمد ها از ترکیب پلاستیک و فلز ساخته می شوند، زیرا در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

 

علل روغن ریزی از کاسه نمد ته میل لنگ ولوو

به طور معمول کاسه نمد ته میل لنگ ولوو بر روی شفت قرار می گیرد و لبه های آن بر روی جداره چفت می شوند. با روغن کاری لبه ها کاسه نمد کار خود را به درستی انجام می دهد و در برابر گرما محفوظ است. اما در برخی مواقع کاسه نمد شروع به روغن ریزی می کند.

از جمله دلایل روغن ریزی کاسه نمد میل لنگ عبارتند از:

  • خراب شدن کاسه نمد حین تعویض یا جا زدن آن
  • خشک شدن لبه های کاسه نمد بر اثر گرما
  • کاسه نمد انتخابی شما بی کیفیت یا نامرغوب است
  • آسیب دیدگی محل نصب کاسه نمد

 

 

خرابی کاسه نمد چه تاثیری در خودرو دارد؟

روغن یکی از اجزای بسیار مهم در عملکرد کلی خودرو است، اما نشت آن و تماس روغن با قطعات نیز موجب آسیب دیدن خودرو می شود. همچنین کاهش حجم روغن خودرو باعث اختلال در عملکرد خودرو می شود.

به دلیل جلوگیری از این اشکالات کاسه نمد در خودروها استفاده شده است. کاسه نمد ته میل لنگ ولوو باعث جلوگیری از نشت روغن شده و آن را به سمت مخزن میفرستد. در نتیجه سطح استاندارد روغن حفظ شده و از فرسوده شدن قطعات خودرو بر اثر رون جلوگیری می شود.

همچنین با خراب شدن کاسه نمد میل لنگ با نشت روغن و برخورد آن به شیلنگ ها یا اتصالات، اشکالاتی در برق رسانی خودرو به وجود می آید.

 

 

معیار مهم در انتخاب کاسه نمد ته میل لنگ ولوو

در این قسمت به معرفی معیارهای بسیار مهم در انتخاب کاسه نمد می پردازیم.

  • روغن
  • سرعت شفت
  • نوع کاسه نمد میل لنگ
  • درجه حرارت
  • محوریت شفت
  • نوع پرداخت کاری سطح شفت
  • مقدار فشار
  • میزان سختی شفت

در پایان

در این مطلب به بررسی مواردی همچون معرفی کاسه نمد ته میل لنگ ولوو به طور جداگانه، وظیفه میل لنگ و کاسه نمد، علل روغن ریزی کاسه نمد ته میل لنگ و معیارهای مهم در انتخاب کاسه نمد ته میل لنگ پرداختیم.

کاسه نمد ته میل لنگ به دلیل اهمیت بسیاری که دارد، به یکی از پرفروش ترین کاسه نمد های خودرو تبدیل شده است. بنابراین هنگام خرید این قطعه بایستی به اصل بودن محصول توجه داشته باشید، زیرا تاثیر بسیاری در نحوه عملکرد خودرو شما می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 19 =